Rss

Så gör du för att hitta rätt personal

2402151-job-interview-young-woman-with-business-team

Behöver du rekrytera ny personal till företaget? Att hitta rätt person till rätt plats låter enklare än vad det är i praktiken, eftersom det är många olika aspekter som spelar in för att få den där ”perfekta matchningen”. Personen ska givetvis ha rätt kompetens för yrkesrollen, men också fungera socialt i gruppdynamiken på arbetsplatsen, vara engagerad i sitt arbete och varken vara över- eller underkvalificerad för att inte lämna tjänsten efter alldeles för kort tid. Även personliga egenskaper hos den anställde spelar in.

Det kan tyckas enkelt att lägga ut en platsannons och ta in personer för arbetsintervjuer för den aktuella tjänsten som ska fyllas, men som oerfaren kan det vara svårt att se till alla de aspekter som är viktiga i rekryteringen. Dessutom är det ofta tidskrävande och ganska svårt att ta rätt beslut. Idag finns det dock flera företag som specialiserat sig på att matcha rätt person till rätt arbete, som till exempel Head Agent. Att ta in extern hjälp när du behöver ny personal till företaget är särskilt bra om det är en avancerad eller en speciell nyckelposition som ska tillsättas.

Att hitta rätt personal är avgörande för företagets fortsatta tillväxt och lönsamhet, så ge processen den tid och de resurser som behövs. Vet du med dig att du inte är helt säker på hur du ska gå tillväga för att hitta rätt personal, kan det vara på sin plats att ta hjälp utifrån. Se det som en investering, eftersom personalen är ett av företagets allra viktigaste kapital och en avgörande faktor för att verksamheten faktiskt ska fungera överhuvudtaget. Många företag har svårt att rekrytera personal och utan rätt erfarenhet är det svårt att veta var man ska leta. Kanske är det också så att du behöver ta in personal för en tillfällig period, för att täcka upp för föräldraledighet eller sjukdom, och då är det extra viktigt att rekryteringen kan ske ganska omgående. Så tveka inte att ta hjälp av proffs när det behövs!