Rss

Presentera din webbutik rätt

7579236-computer-and-shopping-cart-with-shopping-e-commerce

I stort sett oavsett vad som säljs i en webbutik är det extremt viktigt att butiken och produkterna presenteras tilltalande. De som surfar dömer en sida extremt snabbt och kan lika gärna klicka sig till en konkurrent på grund av smådetaljer som de inte gillar. Det är därför mycket noga att se till att webbsidan både fungerar praktiskt och estetiskt gällande vad som ska säljas.

Fyra punkter att tänka på är:

Rätt plattform

Det finns en mängd olika plattformar att välja mellan. Många väljer färdiga E-butikslösningar som inte kostar många hundra per månad. Det man bör tänka på är vad som säljs och hur många varor man har. Men även om plattformen klarar av utökat sortiment och har de betalningsalternativ som önskas. Jämför noga i början. Detta är ändå basen som hela E-butiken vilar på.

Produktbilder och beskrivningar

Den stora skillnaden mellan att driva fysisk butik och E-butik är att varje produkt behöver presenteras extremt tydligt online. Detta både med ett flertal produktbilder och pedagogiskt säljande text. Att själv skriva produkttexterna är inte alltid en fördel. Många gånger är man så ”hemmablind” att en allt för kort förklaring lämnas. Kom ihåg att en kund vill ha så mycket information som möjligt.

Välj en responsiv sida

Allt fler surfar och shoppar via mobilen. Då är det extremt viktigt att hemsidan är responsiv vilket gör att den är lättnavigerad oavsett om man surfar via mobil eller surfplatta.

Betalningslösningar

Att erbjuda kortbetalning är nästan ett måste. Att betala med kort är den betalningslösning som främst väljs av de som handlar online. Därefter kommer Direkt Bankbetalning vilket är en lösning som är bra för de som inte vill lämna ut kortuppgifter. Men glöm inte Payson och Swisch som bägge har sina fördelar.