Jobba effektivt hemifrån

För en del är det en självklarhet, för andra en förmån som dyker upp då och då, och för andra är det en omöjlighet. Att arbeta hemifrån ligger dock, av flera skäl, i tiden. Vår vardag blir mer och mer pressad, och för många tar transporterna stor del av våra liv. Ur en miljömässig ståndpunkt är det ju även att föredra om vi kan minska ner på arbetsresorna.

Förutom att det innebär ett stort ansvar att arbeta hemifrån, är det för många också en stor frihet. Det är givetvis frihet under ansvar. Men det är inte bara fördelar. Precis som det påtalas hos Arbetsmiljöupplysningen, så missar ju även den som arbetar hemifrån mycket av den sociala kontakten och utbytet med kollegor. Därför bör man, om det är möjligt, sträva efter en mix av att arbeta hemma och befinna sig på arbetsplatsen.

På alla arbetsplatser idag är det mycket som händer hela tiden, och mycket fungerar ”av sig själv”. Det är till exempel bara att resa sig och gå till kaffe- eller vattenautomaten och hämta dryck, maten i personalmatsalen är färdig när man kommer dit, och dessutom ingen disk att ta hand om. En annan sak som de flesta inte tänker på just för att det kanske sker utanför ordinarie arbetstid är att det alltid är städat och avtorkat på arbetsplatsen. Just denna del är lätt att ordna. Unna dig själv att få städat hemma, kanske till och med under en av de dagar du är på arbetet. Företag som exempelvis Assista erbjuder hemstäd med ROT-avdrag, och ser till att det är rent och snyggt hemma hos dig. Tänk vilken lyx at få komma hem till ett nystädat hem.

Avslutningsvis är det ju enormt viktigt att även tänka på den fysiska arbetsmiljön om man arbetar hemma. En bra stol med goda justeringsmöjligheter, ett rum med bra ventilation eller vädringsmöjligheter, och riktigt bra belysning. Arbeta hemifrån ska ju vara en förmån för dig, och då är det viktigt att det inte blir en arbetsmiljömässig belastning.