Rss

Inspireras av nätjättarna

Hämta inspiration till att lyckas med ditt nätföretagande genom att titta på andra företag som har lyckats online. Varför har de lyckats så bra, och hur väljer de vilka arenor de vill synas på?

Sportamore.se är en onlinebutik som säljer mode och träningsutrustning. De har inga fysiska butiker, utan har sedan starten 2010 enbart haft försäljning på webben. Sportamore driver den mesta av sin marknadsföring på nätet, det är ju där kunderna finns. Förutom reklambanners på hemsidor för sport och träning jobbar de också mycket med olika sociala medier. Istället för att lägga stora pengar på traditionell reklam ger de träningstips och är småroliga på Twitter och lägger ut inspirerande bilder och tävlingar på Instagram, och lockar på så vis en ung, digital köpgrupp.

Webhallen har likt Sportamore främst sin verksamhet på nätet. Dock har de också fysiska butiker för köp över disk och uthämtning av beställda varor. Webhallen har funnits sedan 1999 och är idag en känt varumärke inom hemelektroniksegmentet. Webhallen använder sig inte heller särskilt mycket av traditionell marknadsföring, utan väljer att lita till sina nöjda kunder för reklam. Enligt en artikel i Resumé är Webhallens kunder bland dem som är mest benägna att rekommendera företaget för vänner och bekanta.

Med verktyg som Photoshop, Illustrator, Acrobat och Dreamweaver har Adobe Systems gjort sig till ett välkänt, för att inte säga ovärderligt, företag för alla som någon gång redigerat en bild eller gjort en pdf. Adobe är ett exempel på ett gammalt företag (med rötter i 1980-talets gryende hemdatortrend), som inte fastnat i gamla framgångar utan ständigt tagit sig vidare. Idag är Adobe Systems ett företag som hjälper andra med sin marknadsföring, genom att jobba med att utveckla molntjänster och digital marknadsföring. Adobe får därmed representera vikten av att ständigt arbeta för att ligga i framkant och inte leva på gamla meriter.