Rss

Bygg ditt brand

Som företagare är det viktigaste som finns att nå ut med sitt budskap till kunderna. Att ”nå ut” omfattar en rad saker, alltifrån att ha ett trevligt bemötande så att kunderna kommer tillbaka – och med glädje berättar för andra om besöket – till att vara aktiv i sin marknadsföring. Att bygga sitt brand handlar om att målmedvetet och konsekvent marknadsföra sig själv och sitt koncept.

Låt oss titta på ett exempel på hur ett framgångsrikt företag jobbar med sitt varumärke:

Elite Hotels känner nog de flesta till. Hotellkedjan med ledning av Bicky Chakramborty har funnits i sin nuvarande form sedan början av 1990-talet, och finns nu i de flesta större, svenska städerna. Men vad är det som skiljer Elite från sina konkurrenter?

Elitekoncernens motto är Tradition, Kvalitet och Flärd, och de jobbar för att det är de värdeorden som deras kunder ska ta med sig från hotellvistelsen. Med andra ord ska besöket ha det lilla extra vad gäller personligt bemötande och atmosfär.
Som ett led i detta har hotellkedjan medvetet köpt in sig i vackra, äldre byggnader med en unik historia. Många av Elitehotellen har tidigare varit stadshotell, som till exempel Stora hotellet i Linköping eller det anrika Hotell Knaust i Sundsvall. Byggnaderna har i många fall varit slitna, eller varit ombyggda till någon annan verksamhet när Elite tagit över, och restaurerat dem till sin forna glans. Med bibehållen, gammaldags charm men med moderna bekvämligheter uppfyller de kedjans motto: Tradition – Kvalitet – Flärd.

I Elitekoncernen ingår också pubkedjan The Bishops Arms. Puben, som ofta ligger i samma hus som hotellet, har som ambition att erbjuda vällagad pubmat i en trevlig atmosfär. Och det lyckas den med. Trots att landets många Bishops Arms är snarlikt inredda och följer samma koncept, känns de alltid genuina och personliga. Helt i linje med Elitekedjans varumärkesbyggande.